6 saker att ta med på en vandringstur

Dags för din första riktiga vandrings-/campingtur i det vilda? Då är det en hel del saker man bör ha med sig, samtidigt som man inte bör ta med sig mer än nödvändigt. Kraven på vad man behöver varierar förstås utifrån omständigheter, såsom vart turen bär av, vilken årstid det är och hur länge du tänkt dig att vara iväg.

Ett av de vanligaste nybörjarfelen är att man packar med sig för mycket och få saker kan förstöra hajken som en ryggsäck som väger för mycket. Så vänta med massageoljan tills du kommer hem och behöver massera dina ömma muskler. Det är emellertid nödvändigt med en hel del grundläggande saker att ta med, för att du ska vara säker och (relativt) bekväm på din tur! I denna artikel listar vi 6 oumbärliga saker.

1. Kläder

Vilka kläder du ska ha med dig beror förstås mycket på klimat och årstid. En bra tumregel är dock att tänka lager på lager, dvs. istället för att packa ned tjocka otympliga plagg är tunna, men varma kläder att föredra. På så sätt bli det lättare att anpassa klädseln efter det rådande vädret. Tre lager är lagom när det kommer till byxor och tröja/jacka: ett högkvalitativt underställ, ”mellanlager” och vindtäta ytterkläder, vars värmenivå anpassas efter klimatet.

Ta även med en hatt och solglasögon som solskydd samt handskar som skydd mot kyla. Glöm inte extrastrumpor – blöta fötter är inte roligt att behöva klafsa runt med! När det gäller strumpor är ylle och ylleblandningar ett bättre material än bomull. Rena underkläder kan också vara att föredra.

2. Skydd

I vissa fall går det bra att sova under bar himmel, men för att hålla insekter och kyla på bättre avstånd är ett ordentligt tält att föredra. Ta även med ett liggunderlag och en sovsäck.

3. Mat och redskap

Du behöver mycket näring när du är ute och vandrar. Det är individuellt vilken typ av mat man behöver ha med sig – en del människor behöver lagad mat varje dag för att må bra, medan andra klarar sig bra på kalla tilltugg, såsom proteinbarer, nötter, torkad frukt och kött. Även i detta fall handlar det mycket om hur länge du ska vara iväg. Planera noggrant för varje dag istället för att bara packa ner godtycklig mat (du behöver förmodligen mer än du tror). Ett exempel på måltider och tillbehör som räcker för de flesta är:

  • En frukost som kan lagas, en kall lunch, en middag som kan lagas för varje heldag på turen.
  • Lättare tilltugg mellan måltiderna.
  • Något att äta på och med
  • Koppar för varma drycker
  • Campingkök och -bränsle
  • Tändare/tändstickor
  • Säker förvaring för maten (som håller djur borta).

4. Vatten

Att dricka vatten är ännu viktigare än näringsintaget. Alternativen som finns är att antingen ta med allt vatten som behövs för hela turen (funkar för turer med en övernattning) eller att ta med sig ett vattenfilter för att rena vatten du hittar på vägen. Kolla dock hur vattenförsörjningen ser ut längs din vandringstur! Om du måste bära med dig allt vatten från början kan du antingen packa ner flaskor eller ett camelbak vätskesystem. Men vad du än gör, snåla inte på vattnet! Du kommer att behöva mycket och måste även vara förberedd för nödsituationer.

5. Bekvämlighetsartiklar

Kanske inte helt livsnödvändiga alla gånger, men ack så sköna att ha med:

  • Solskyddsfaktor
  • Första hjälpen-kit
  • Insektsspray
  • Biologiskt nedbrytningsbart toalettpapper
  • Handsprit/biologiskt nedbrytningsbar tvål
  • Våtservetter
  • Kisstratt och menstruationsskydd
  • Ficklampa/huvudlampa
  • Fulladdad mobiltelefon (men räkna inte med täckning på många platser).

6. Resplan

Sist, men inte minst är det viktigt att du planerar din vandringstur innan du ger dig av och därefter håller dig till denna! Se till att du berättar för människor (anhöriga, parkvakter eller liknande) vart du går och när du beräknar vara tillbaka. Om något förändras på vägen, försök att hålla dem underrättade. Oftast är vandringsleder tydligt utmärkta, men i vissa fall kan karta och kompass komma till användning.